BEKIJK ONZE 6 PIJLERS:
VLAIO-tip: Hoe bescherm ik mijn idee?
< TERUG NAAR OVERZICHT

Kan ik mijn idee beschermen? Neen …

Neen, je kan een idee, hoe briljant ook, niet beschermen. Neem nu de onderneming die ik recent begeleidde. Een distributeur van HAVC-producten had het idee om binnenhuis lucht te zuiveren. Hij kwam bij ons langs met de vraag naar merkbescherming. Dat een idee an sich niet te beschermen valt, was snel genoeg uitgelegd. 

… Maar elementen in de uitwerking van je idee kan je wél beschermen.

Gelukkig stopt ons verhaal daar niet. VLAIO adviseurs graven dieper. Elke vraagt of de gebruikte technologie vernieuwend is? Dan is dat aspect van dit idee alvast octrooieerbaar. Of is de vorm van het product uniek? Dan kan gedacht worden aan modelbescherming. Heeft de onderneming een fantastische naam bedacht voor haar product? Dan kan merkbescherming overwogen worden. Heeft die nieuwe luchtzuivering een unieke software, een specifieke handleiding? Dan moet zeker naar de auteursrechten gekeken worden. 

Elke De Rijck
 
Tip 1: Je kan je idee an sich niet beschermen, maar bekijk tijdig welke aspecten in de uitwerking van jouw idee wél bescherming kunnen genieten.
Elke De Rijck
VLAIO bedrijfsadviseur

Kan mijn onderneming op iemand anders zijn rechten botsen?

Inderdaad, die vraag wordt te weinig gesteld. Je moet als ondernemer de vraag ook durven omdraaien: in welke mate brengt mijn idee de eerdere rechten van anderen in gevaar? Of met andere woorden: in welke mater riskeer ik op termijn procedures en processen van andere bedrijven? Die vraag is minstens even belangrijk en we adviseren onze klanten om zelf naar databanken te kijken of we verwijzen ze door naar specialisten in de materie van merken en octrooien. 

 
Tip 2: Draai de vraag ook om en bekijk zeker of jouw idee niet conflicteert met octrooien of merkregistraties van anderen.
Elke De Rijck
Elke De Rijck
VLAIO bedrijfsadviseur

Kan mijn onderneming advies op maat krijgen?

Ja, daar zijn we voor! En het werk van een VLAIO-bedrijfsadviseur houdt niet op bij dit merkenverhaal. Wij zijn het gewend om door te vragen. Deze onderneming was bijvoorbeeld uitsluitend een dienstverlenend bedrijf. Nu wil het zelf een product op de markt brengen. Maar hebben ze ervaring met productontwikkeling? Weten ze wat bij de productie van een idee komt kijken? We maken dus samen een analyse van hun volledige business case. En sturen eventueel bij. In dit concrete geval hebben we ze in contact kunnen brengen met een ervaren onderaannemer die wellicht een deel van de productie in goede banen zal leiden.

 

Vlaio.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Agentschap Innoveren & Ondernemen